ZenCenter Opleidingen   

Centrum voor zingeving en leiderschap

 

 

Ontspannen na een drukke dag...

ing

Deze oefening kun je doen na een intensieve werkdag of als je behoefte hebt om je te ontspannen.

Zorg dat je een plek hebt waar je het komende half uur even rustig kunt zitten of liggen, zonder gestoord te worden.

Lees deze oefening regel voor regel en neem steeds even tijd om hetgeen je hebt gelezen op je in te laten werken.

Ontspannen na een drukke dag

Richt de aandacht op jezelf en sluit je ogen. Neem waar wat er momenteel allemaal binnen in je zelf gebeurt. Neem waar dat er gedachten zijn, gevoelens, emoties en misschien ook spanningen in je lichaam. Neem het waar zonder er iets aan te willen veranderen. Ervaar het alsof je aandachtig naar een film kijkt.

Waarschijnlijk gaan er allerlei gedachten door je heen. Probeer deze gedachten als wolken te zien, waar je jezelf niet mee hoeft te verbinden. Laat ze maar overdrijven. Laat gedachten komen en laat gedachten weer gaan.

Breng je aandacht vervolgens naar je ademhaling. Merk eens op hoe je ademhaling gaat. Hoe je buik langzaam op en neer gaat in het ritme van jouw ademhaling. Probeer bij dit alles bewust en helder te blijven voelen. Neem hier ook enkele minuten de tijd voor. In gedachten kun je tegen jezelf zeggen ‘ik voel me heerlijk rustig en ontspannen’ Herhaal dit een aantal keer.

Gebruik je uitademing om spanningen, problemen, zorgen of negatieve gedachten los te laten. Je hoeft niet na te denken over welke zorgen je los laat. Elke uitademing stel je voor als een negatieve energie die je uitademt of uitblaast. Maak er gerust geluid bij, dit helpt om kracht bij te zetten aan het loslaten.

Ontspannen na een drukke dag

Breng daarna je aandacht naar je inademing. Stel je voor dat je positieve en plezierige energie inademt. In gedachten kun je je ook voorstellen dat je onder een warme douche staat en je voelt het voedende en warme water over je huid stromen. Je kunt je voorstellen dat je een plezierige kleur of een prettige energie mee laat stromen met dit water en je er helemaal mee opvult.

Neem nu de tijd om in gedachten rustig je lichaam na te lopen. Begin bij je voeten en scan zo je hele lichaam van beneden naar boven. Blijf elk lichaamsdeel enige tijd rustig en aandachtig waarnemen. Probeer dit te doen zonder oordeel of bijgedachten.

Blijf nu nog enkele minuten genieten van deze ontspanning. En blijf waarnemen wat je voelt. Er kan een gevoel van rust of vrede zijn, maar er kunnen ook gevoelens van onrust naar boven komen. Probeer dit laatste ook als een toeschouwer waar te nemen.

Geef jezelf mee dat jij mag zijn wie je bent…

 

Ben Hoogenboom ZenCenter