ZenCenter Opleidingen   

Centrum voor zingeving en leiderschap

 

 

Afvallen en Bewustzijn 

                                           publicatie: Ben Hoogenboom

De eerste weken of maanden begin je vol enthousiasme aan een dieet en dan lijkt het alsof het niet meer werkt. De verleidingen of emoties gooien roet in het eten en het dieet krijgt de schuld totdat we weer met een nieuw dieet in zee gaan. Het lijkt een vicieuze cirkel te worden.

Al deze methoden en diëten zijn gebaseerd op adviezen van buitenaf, op ongetwijfeld waardevolle  en medisch onderbouwde methoden, die blijkbaar zelden de eindstreep van succesvol afvallen bereiken. Hoe komt dat toch?

Ons lichaam weet precies wat goed voor ons is of wanneer iets 'teveel' is. Lichaamsbewustzijn is daarom een voorwaarde om succesvol af te vallen of er een gezonde levenswijze op na te houden. Ons lichaam kan ons feilloos vertellen welk voedsel geschikt is en wanneer we ons moeten beperken.

 

Lichaamsbewustzijn

 

Lichaamsbewustzijn betekent dat je bewust of aandachtig je lichaam blijft voelen tijdens het eten. In de Boeddhistische levenswijze is het bewust blijven van je lichaam een belangrijke levenskunst. Bewust zijn van je handelen, denken en voelen is daarin een poort naar een gelukkiger en gezonder leven.

Afvallen en bewustzijn

Laat ik een voorbeeld geven:  Als je tijdens het eten van een maaltijd bewust de aandacht blijft richten op je maag, dan zal je merken dat er automatisch een verzadigingsmoment ontstaat. Dit verzadigingsmoment zal je niet zo snel opmerken als je aandacht op andere dingen gericht is.

Ook voedingsstoffen die niet goed voor je zijn zullen door je maag of je lichaam opgemerkt worden en je lichaam zal een signaal afgeven dat dit niet de juiste voedingsstoffen zijn. Neem maar eens de proef op de som door met aandacht bv chocolade of een schep pindakaas te eten. Door heel bewust je lichaam te voelen zal je merken dat je lichaam een positief of negatief signaal afgeeft bij het eten van deze stoffen en weet je dus wat wel of niet goed voor je is. Sterker nog: Je hoeft het niet echt op te eten, want alleen al de gedachte aan een bepaalde stof zal in je lichaam een reactie teweeg brengen. Zo kun je eenvoudig ‘scannen’ wat wel of niet goed voor je is.

Een gezonde levenswijze gaat gepaard met een bewust lichaam. 

Bewustzijn betekent dat je heel aandachtig en alert bent over de gevoelens en signalen van je eigen lichaam. En daar naar leert te luisteren en te handelen. Je leert om meer te vertrouwen op je eigen waarneming dan op de adviezen van anderen. Of tenminste daar meer balans in te brengen. 

 

8 regels voor een gezonde levenswijze 

 

  1. Maak er een gewoonte van om van het eten een ‘meditatief moment’ te maken. Neem de tijd. Ga er rustig voor zitten. Zorg dat je niet gestoord wordt door TV of telefoon.
  2. Voordat je ook maar iets gaat eten, breng eerst bewust je aandacht naar je lichaam en met name naar het gebied van je maag.
  3. Eet bewust door langzaam en met aandacht te eten. Word je bewust van de geur en de smaak en geniet van elke hap die je neemt.
  4. Voel de verbinding met je maag en merk op wanneer je een ‘vol’ gevoel ervaart.  Stop dan ook met eten. Je lichaam weet precies wanneer het voldoende gevoed is.
  5. Merk ook op of je maag protesteert bij bepaalde voedingsmiddelen. Je lichaam weet wat goed voor je is. Test uit welk voedsel wel of niet bij je past.
  6. Neem na het eten even de tijd om je lichaam te laten ontspannen. En blijf rustig voelen wat het voedsel met je lichaam heeft gedaan.
  7. Eet desgewenst kleinere hapje, meerdere keren op een dag. 
  8. Probeer een gevoel van respect voor je lichaam te ervaren. Jij bent verantwoordelijk om het op een gezonde en bewuste manier te voeden.

 

Leer om bewust te leven  

ZenCenter biedt meerdaagse retraites om stilte en bewustzijn te integreren in je leven. Kijk op deze website voor het programma of vraag meer informatie over dit onderwerp.